Ämnesord: hälso- och sjukvårdstjänster
Vanliga frågor om gränsöverskridande hälso- och sjukvård
Svar på vanliga frågor om:
Tjänsteutbudet inom hälso- och sjukvården i Finland
Enligt huvudregeln omfattar tjänsteutbudet medicinskt och odontologiskt motiverat Målet är att hälso- och sjukvården i Finland endast använder effektiva och trygga undersöknings-, behandlings- och rehabiliteringsmetoder som kan produceras till en rimlig kostnad. Därför har man ur tjänsteutbudet uteslutit verksamhet eller Varför fastställs tjänsteutbudet? Orsaken till att tjänsteutbudet stadgas i lag är EU:s patientdirektiv, vars föreskrifter […]
Tillgängliga tjänster i Finland
Vad innebär tillgänglighet? Tillgänglighet är ett omfattande begrepp som definierats enligt följande: Vanligaste hinder för framkomligheten är olika nivåskillnader, såsom trappor och trösklar. Bland annat rollatoranvändare behöver utrymme, vilket betyder att gångvägar, dörröppningar, hissar samt toaletter och receptioner måste vara rymliga. För dem som har det besvärligt att gå är det viktigt att det finns […]
Kvaliteten i vården i Finland
Tjänsterna som tillhandahålls inom hälso- och sjukvården ska hålla hög kvalitet, vara trygga och ändamålsenligt genomförda. Du har rätt till en god hälso- och sjukvård och ett bra bemötande i anslutning till vården. En god vård och ett bra bemötande omfattar bland annat kvaliteten i vården, patientsäkerheten, jämlikhet samt personalens yrkeskunnighet och kunnande. Kännetecknande för […]
Tillgång till vård i Finland
Tidsfrister för tillgången till vård inom den offentliga hälso- och sjukvården Första hjälpen och brådskande vård måste ges omedelbart oavsett var patienten är bosatt. Hälsovårdscentraler och sjukhus har jourmottagningar för den brådskande vården. Icke-brådskande vård ges vid hälsovårdscentraler. För tillgången till vård garanteras vissa tidsfrister. Om en hälsovårdscentral eller ett sjukhus inte kan ge vården […]