Klientavgifter inom den offentliga hälso- och sjukvården

Patienten ska få en faktura för klientavgiften och ett specificerat beslut om klientavgiften som bestäms av kundens betalningsförmåga. Till fakturan eller beslutet ska bifogas instruktion om klagomål. Klagomål gällande klientavgifter inom offentlig hälso- och sjukvård ska lämnas senast inom 30 dagar från den dagen du fick ta del av beslutet. Vid behov kan patientombudsmannen […]

Om du är missnöjd med FPA:s beslut

Beslut om rätt till vård Om du är missnöjd med FPA:s beslut om rätt till vård, kan du söka ändring i det hos FPA. Om FPA anser att beslutet inte kan rättas på det sätt du vill, kan du överklaga till besvärsnämnden för social trygghet. Du kan överklaga beslutet av besvärsnämnden för social trygghet […]

Metoder för att trygga patientens rättsskydd och besvär

Besvärsmyndigheten och besvärsförfarandena beror på vad det är du vill överklaga. Besvärsmyndigheterna är välfärdsområden som organiserar hälso- och sjukvården Regionförvaltningsverk tillstånds- och tillsynsverket för social- och hälsovården Valvira Besvärsnämnden för social trygghet förvaltningsrätten och högsta förvaltningsdomstolen försäkringsdomstolen. För en patientskada kan du ansöka om ersättning från . Riksdagens justitieombudsman Du kan lämna en klagan […]